فرصتهای سرمایه گذاری در بازار گردشگری (توریسم) از اهمیت بسیار بالایی برخوردار بوده به طوری که برخی کشورها از آن به عنوان منبع اصلی درآمد کشور خود نام میبرند. به دلیل واردات ارز به داخل کشور و اشتغال زایی زیاد و عدم نیاز به آموزش نیروی کار در مدت زمان طولانی، این صنعت گردشگری راندمان بالایی داشته که همین امر موجب شده تا کشورها بیشتر سرمایه و بودجه خود را به این صنعت اختصاص دهند.
باید در نظر داشت صنعت گردشگری و موسسههای گردشگری یکی از پرطرفدارترین فعالیتها مخصوصا در ایران میباشد که کشورهای زیادی در این حیطه سرمایه گذاری های زیادی میکنند. گردشگری خود دارای انواع گوناگون میباشد و هریک از آن به فعالیتهای خاصی مشغول هستند. اما برای فعالیت در این زمینه باید با فرصتهای سرمایه گذاری در این بازار و نکات مربوط به آن آشنا باشید.
اهمیت سرمایه گذاری در بازار گردشگری در چیست؟
گردشگری یک فعالیت اقتصادی وابسته به فرآیند سرمایه و اقتصاد بازار است و نقش سرمایه گذاری در بازار گردشگری یک نقش حیاتی، اصلی و بنیادی است؛ به همین دلیل توسعه گردشگری وابستگی كامل به سرمایهگذاریهای داخلی و خارجی در هر كشور دارد و بدون این سرمایهگذاریها، حتی شكلگیری جریان گردشگری با تاثیرگذاری اقتصادی غیر ممكن است.
از آنجایی که انواع خدمات و تسهیلات در صنعت گردشگری مشارکت دارند ورود و گردش سرمایه در این حوزه همیشه در جریان است. خدمات و تسهیلاتی مانند هتلها و تسهیلات اسکان و پذیرایی،رستورانها و خدمات تغذیه، استراحتگاهها، پارکها، خدمات اطلاعرسانی، تورهای داخلی و سفرهای کوتاه تفریحی،جاذبههای فرهنگی، مغازهها، تسهیلات تفریحی و ورزشی.
فرصت های سرمایه گذاری در بازار گردشگری ایران
ایران با وجود داشتن پتانسیلهای بالای گردشگری نیاز به تامین زیرساختهای مناسب در راستای افزایش جذب گردشگر را دارد. از جمله این زیر ساختها میتوان به تامین امکانات مناسب برای توریسم درمانی، احداث هتل و اقامتگاه، تامین وسایل حمل و نقل با کیفیت، توسعه سیستمهای ارتباطی و خدمات رزرواسیون (رزرواسیون آنلاین)، احیا و بازسازی مناطق گردشگری (مانند کاروانسراهای قدیمی) اشاره کرد.
بهرهمندی از توریسم درمانی
مسافرت درمانی به عنوان یک صنعت پرسود در زمینه جذب گردشگر به حساب میآید که معمولا عواملی نظیر: سهولت در رفت و آمد بین کشورها و قارهها، هزینه پایین درمان در برخی کشورها، بهبود سطح تکنولوژی و پیدا کردن پزشکان کارآزموده در این زمینه تاثیرگذار هستند و ایران با وجود داشتن پتانسیلهای گردشگری بسیار بالا و وجود پزشکان مجرب با ورود خود به این صنعت میتواند در مدت کمی در این صنعت پیشتاز شود. از امتیازات ایران در صنعت توریسم درمانی میتوان فرهنگ غنی، شرایط محیطی و وجود پزشکان برتر در جهان و هزینه درمان پایین نسبت به سایر کشورها را نام برد.
احداث هتل و اقامتگاه
به دلیل افزایش روز افزون گردشگران در ایران، نیاز به ساخت هتل و ایجاد اماکن استراحتگاهی نیز افزایش یافته است. به طوری که در طی چند ماه اخیر مشارکت و سرمایهگذاری در ساخت هتل بهشدت مورد استقبال قرار گرفته است.
خدمات رزرواسیون از طریق استارتاپها (رزرواسیون آنلاین)
با ورود و حضور استارتاپها و راه اندازی تجارتهای الکترونیک در ایران، سیستمهای ارتباطی و خدمات رزرواسیون با تحولات فراوانی روبهرو شده که در بخش رزرواسیون شرکتهای استارتاپی با شناخت و انجام مطالعه بازار، فعالیتهای خود را با جذب سرمایهگذاران شروع کرده و فرهنگ استفاده از این سیستمها را در کشور پیریزی کردهاند. با اتصال سیستم رزرواسیون ایران به سیستم رزرواسیون جهانی این خدمات در حال توسعه میباشند و هر روزه به تعداد کاربران آنها در ایران افزوده میشود که نیازمند ارائه خدمات گوناگون و منحصر به فرد نیز میباشند. به همین دلیل یکی از فرصتهای سرمایه گذاری در بازار گردشگری ایران بهرهمندی از خدمات و سرمایه گذاری روی استارتاپها میباشد.
تقسیمبندی خدمات گردشگری
خدمات گردشگری به ۲ صورت میباشد:
۱. مسافرتهای هوایی به طور مستقیم یا غیر مستقیم، که برای فروش بلیت هوایی، مکان برای اقامت طبق قانون در سازمان باید صورت بگیرد. بر اساس ماده ۲ هر شخص حقیقی و حقوقی قصد مسافرت هوایی را داشته باشد باید پروانه اشتغال برای فعالیت را از سازمان دریافت کند.
۲. انجام خدمات لازم در زمینه ایرانگردی و جهانگردی ، تنظیم مسافرت گروهها و گشتهای داخلی و خارجی با وسایل زمینی، دریایی، هوایی و به طور کلی هر گونه فعالیت و خدمات ایرانگردی و جهانگردی باید بر اساس قانون ذکر شده در سازمان صورت گیرد. بر اساس ماده ۲ هر شخص حقیقی و حقوقی که قصد فعالیت در زمینه ایرانگردی و جهانگردی را دارد باید پروانه اشتغال برای فعالیت را، از سازمان دریافت کند.
سرمایه گذاری خارجی در بازار گردشگری
یكی از عوامل مهم پیونددهنده اقتصاد كشورها بهویژه كشورهای در حال توسعه با اقتصاد جهانی، جذب سرمایه گذاری خارجی است كه اگر همراه با انتقال فناوری و مدیریت باشد، میتواند پیشرفت كشور مقصد سرمایهگذاری را منجر شود. این مساله موجب شده است كه رقابت بر سر جذب انواع سرمایه گذاری خارجی به یكی از واقعیتهای امروز اقتصاد به هم پیوسته جهانی شود. به همین دلیل بسیاری از كشورهای در حال توسعه كه با مشکل فقدان منابع مالی داخلی روبرو هستند، جذب منابع خارجی را برای تداوم برنامههای توسع اقتصادی خود در بخشهای مختلف ضروری میدانند؛ به گونهای كه در میان برخی از این كشورها رقابت سختی برای جذب سرمایههای خارجی شكل گرفته است.